تبیان، دستیار زندگی
شیخ عبدالرحمن براک فتوا داده اگر نویسندگان این مقالات از نظر خود بازنگردند و توبه نکنند، مرتد به شمار می روند و قتل آنان واجب است و پس از مرگ هم نباید آنان را به شیوه مسلمانان غسل و کفن کرد و به جنازه شان نماز خواند. او جزو مفتیانی است كه مدتی پیش حكم به
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوای کسی که حکم به تخریب ضریح سید الشهدا داده بود!

شیخ عبدالرحمن براک فتوا داده اگر نویسندگان این مقالات از نظر خود بازنگردند و توبه نکنند، مرتد به شمار می روند و قتل آنان واجب است و پس از مرگ هم نباید آنان را به شیوه مسلمانان غسل و کفن کرد و به جنازه شان نماز خواند. او جزو مفتیانی است كه مدتی پیش حكم به تخریب ضریح سیدالشهدا(ع) نیز داده بود.

شیخ عبدالرحمن براک

صدور فتوای قتل دو روزنامه نگار سعودی كه واکنشهای گسترده ای در محافل اسلامی و روشنفکری جهان عرب برانگیخته است، از سوی دیگر تصمیم جدی امیر عبدالله، پادشاه عربستان را برای فاصله گرفتن از مفتیان تندرو وهابی آشكار كرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناك» فارغ از فتوای شیخ عبدالرحمن البراك، مبنی بر لزوم قتل این دو روزنامه‌نگار، مهم آن است كه با وجود حمایت یازده تن از علما و بیست تن از دانشگاهیان و شماری دیگر از علمای بلندپایه سعودی از فتوای شیخ عبدالرحمن، مفتی اعظم عربستان سعودی، شیخ عبدالعزیز آل شیخ که نظراتش به عنوان احکام رسمی شرعی در این کشور شناخته می شود در برابر این فتوا سکوت کرد و نظری نداد. این در حالی است كه 20 روز از صدور آن فتوا می‌گذرد.

همچنین به رغم آن كه شیخ براك بر مسئولان حکومتی واجب دانسته روزنامه الریاض و کلیه افرادی را که در نشر چنین مقالاتی نقش داشته اند، مورد بازخواست قرار دهند، این روزنامه همچنان به كار خود ادامه می‌دهد.

در این حال بی‌بی‌سی نوشت: بیش از یکصد نویسنده و فعال حقوق بشر عرب با صدور بیانیه ای فتوای یکی از روحانیون بلندپایه سعودی را که این دو روزنامه نگار را مستحق مرگ دانسته، محکوم کرده اند و در عربستان سعودی نیز بیانیه ای با امضای 92 فعال فرهنگی و اجتماعی در اعلام مخالفت با این فتوا منتشر شده است.

ماجرا از هفتم ژانویه گذشته با انتشار مقاله ای تحت عنوان "اسلام نص و اسلام ستیز" (اسلام النص و اسلام الصراع) در روزنامه سعودی الریاض به قلم عبدالله بن بجاد عتیبی آغاز شد.

عبدالله بن بجاد در مقاله اش این نظریه را مطرح کرد که لا اله الا الله، یعنی شهادت به یگانگی خداوند که رکن اصلی دین اسلام را تشکیل می دهد، از معنای اصلی آن تحریف شده است.

به عقیده عبدالله بن بجاد، عده ای با قرائت خاص خود از اسلام، شهادت به یگانگی خداوند را به معنی نفی دیگر ادیان و همچنین تفاسیر و برداشتهای دیگر از دین اسلام تعبیر کردند و با حاکم کردن این تعبیر، مخالفان خود را کافر شمردند و به ستیز با آنان برخاستند.

بخشی از اشاره وی به برخی فتاوای افرادی نظیر براك است كه شیعیان را رافضی خوانده و حكم به تكفیر آنان داده است.

عبدالله بن بجاد  و  یوسف ابا الخیل

این مقاله بحثهای زیادی برانگیخت و مقالاتی در نقد و رد آن چاپ شد.

یوسف ابا الخیل، روزنامه نگار سعودی در واکنش به مخالفتهایی که مقاله عبدالله بن بجاد برانگیخته بود مقاله ای نوشت که به بالا گرفتن جنجالها دامن زد.

او در مقاله ای با عنوان "داوری اسلام درباره دگراندیشان" (الآخر فی میزان الإسلام) در روزنامه الریاض، به بررسی ریشه واژه کفر در زبان عربی پرداخت و نوشت که استفاده از این واژه در قرآن در مورد پیروان دیگر ادیان، به معنای نفی و ستیز با آنان نیست بلکه منظور قرآن از کافر کسانی است که حقیقت ادیان توحیدی را پنهان و تحریف کرده اند.

یوسف ابا الخیل با اشاره به پیمانی که پیامبر اسلام پس از مهاجرت با مدینه با یهودیان این شهر منعقد کرد نوشت که پیامبر در آن زمان یهودیان را کافر نشمرد و تنها پس از عهدشکنی برخی از قبائل یهود بود که آیاتی علیه یهودیان بر پیامبر نازل شد.

در پی چاپ این مقاله، مخالفان آن نظر شیخ عبدالرحمن براک، یکی از فقهای برجسته سعودی را درباره دیدگاههای عبدالله بن بجاد و یوسف ابا الخیل جویا شدند.

شیخ عبدالرحمن براک در پاسخ فتوا داد که اگر نویسندگان این مقالات از نظر خود بازنگردند و توبه نکنند، مرتد به شمار می روند و قتل آنان واجب است، پس از مرگ نباید آنان را به شیوه مسلمانان غسل و کفن کرد و به جنازه شان نماز خواند.

شیخ عبدالرحمن همچنین بر مسئولان حکومتی واجب دانست که روزنامه الریاض و کلیه افرادی را که در نشر چنین مقالاتی نقش داشته اند مورد بازخواست قرار دهند.

یازده تن از علما و بیست تن از دانشگاهیان سعودی با انتشار اطلاعیه ای از فتوای شیخ عبدالرحمن اعلام حمایت کردند و شماری دیگر از علمای بلندپایه سعودی نیز حمایت خود را از این فتوا طی اظهارنظرهای جداگانه ابراز کردند، اما مفتی اعظم عربستان سعودی، شیخ عبدالعزیز آل شیخ که نظراتش به عنوان احکام رسمی شرعی در این کشور شناخته می شود در برابر این فتوا سکوت کرد و نظری نداد.

اما در مقابل در بیانیه ای که گروهی از نویسندگان و فعالان حقوق بشر علیه فتوای شیخ عبدالرحمن براک منتشر کرده اند، او و حامیانش را متهم به تروریسم فکری کرده و به آنان لقب علمای ظلمت داده اند.

در این بیانیه آمده که شیخ عبدالرحمن و حامیانش اسلام را در انحصار خود می دانند و فکر می کنند که از جانب خداوند سخن می گویند. براك جزو مفتیانی است كه مدتی پیش حكم به تخریب ضریح سیدالشهدا(ع) نیز داده بود.

در بیانیه 92 فعال فرهنگی سعودی نیز ضمن محکوم کردن فتوای قتل عبدالله بن بجاد و یوسف ابا الخیل تأکید شده که اگر آسیبی به هر یک از این دو روزنامه نگار برسد، مسئول آن شیخ عبدالرحمن براک خواهد بود.